Oprava Žďákovského mostu začíná - tisková zpráva

8. 6. 2015

V pondělí 8. června 2015 byla zahájena plánovaná oprava Žďákovského mostu na silnici I/19.

Žďákovský most, pojmenovaný podle vesnice zatopené při napouštění Orlické přehradní nádrže, spojuje vltavské břehy u obce Orlík nad Vltavou. Byl postaven v roce 1967 a s rozpětím mezi patkami 379,60 metru, celkovou délkou 542,91 metru a vozovkou 50 metrů nad hladinou byl v době svého vzniku největším jednoobloukovým ocelovým mostem na světě. Hmotnost oblouku je 3100 tun, hmotnost veškeré použité oceli pak 4116 tun.

Technická památka a zároveň významná dopravní stavba, jedna z nejelegantnějších v Česku, je však po téměř padesáti letech existence v havarijním stavu. Most, přes který vede frekventovaná silnice z Milevska do Březnice, poškodila zejména kamionová doprava. Poprvé byl kvůli trhlinám uzavřen v roce 1998, od roku 2010 platí zákaz provozu vozidel nad 13 tun.

Již v roce 2009 vypsalo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) soutěž na rekonstrukci Žďákovského mostu, poté ji však zrušilo. Do druhého tendru, vypsaného v roce 2011, se přihlásilo 11 uchazečů. Výběrová komise jmenovaná vládou počátkem října 2012 rozhodla o vyřazení jedné z firem, protože nepředložila kompletní dokumentaci.

O měsíc později sdružení firem Imos Brno, SDS Exmost a německé Hentschke Bau zpochybnilo výběrové řízení, zároveň prohlásilo vítěznou nabídku firmy COLAS CZ za mimořádně nízkou a odvolalo se k Úřadu na ochranu hospodářské soutěže. Když antimonopolní úřad podnět v prosinci 2012 zamítl, sdružení zamířilo k soudu. Krajský soud v Brně v červenci 2013 vydal předběžné opatření, kterým zabránil podpisu smlouvy do vyřešení situace.

Právní tahanice tak ukončil až v únoru 2015 Nejvyšší správní soud, který stížnost sdružení definitivně odmítl. Smlouva s vítěznou firmou – společností COLAS CZ – byla podepsána v květnu, více než tři roky po vypsání výběrového řízení. Podle médií se oprava Žďákovského mostu stala ukázkovým příkladem, jak mohou poražené firmy na dlouhou dobu blokovat veřejné soutěže.

Žďákovský most bude pro auta i chodce kompletně uzavřen až do prosince 2015, práce potrvají 28 měsíců až do roku 2017. Předmětem opravy je kompletní oprava mostního svršku včetně výměny dilatačních závěrů, kompletní renovace nátěrů ocelových konstrukcí a nevyhnutelné sanace betonových konstrukcí.  Náklady zakázky budou hrazeny ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI). Oproti ceně předpokládané ve výběrovém řízení ve výši téměř 322 milionů Kč bez DPH vyjde celková částka za opravy na 159 milionů Kč. 

Data o stavbě:
Zhotovitel: 
COLAS CZ, a.s.
Cena oprav: 
158 918 540,- Kč bez DPH
Celková doba oprav: 
28 měsíců

 

 

COLAS Novinky

30. 7.

Stanovisko společnosti COLAS CZ k demolici mostu na D11

Vyjádření generálního ředitele COLAS CZ

30. 6.

COLAS CZ, a.s. patří mezi 3 TOP STAVEBNÍ SPOLEČNOSTI 2020!

Ocenění z rukou ministra dopravy Karla Havlíčka převzal generální ředitel společnosti COLAS CZ, a.s., Tomáš Krones

8. 6.

COLAS se zavázal snížit svoji uhlíkovou stopu

V reakci na výzvy spojené se změnou klimatu přijal Colas strategický závazek ke snížené své uhlíkové stopy. Skupina si v souladu s Pařížskou dohodou stanovila ambiciózní cíl: snížit své přímé (oblasti 1 a 2) i nepřímé (oblast 3a) emise skleníkových plynů o 30 %.

3. 5.

Rekonstruujeme silniční trasu ze Vsetína do Rožnova přes Valašskou Bystřici

3. května byla mezi Velkou Lhotou a Valašskou Bystřicí zahájena její rozsáhlá rekonstrukce za více než 180 milionů korun.

22. 4.

Bezpečnostní kampaň "Nejsme ve válce, musíme to všichni přežít"

V souvislosti s jarní stavební sezonou a rozvolněným cestováním bychom rádi připomněli kampaň „Nejsme ve válce, musíme to všichni přežít“ a znovu apelovali na ohleduplnost řidičů k našim kolegům, kteří pracují na stavbách, a také k pracovníkům údržby.

8. 4.

8. duben 2021 - Environmentální den skupiny COLAS

Záměrem je zvýšit povědomí zaměstnanců o klimatické změně a jejich příčinách.

Navigace

© 2021 COLAS CZ, a.s. Všechna práva vyhrazena