Oprava Žďákovského mostu začíná - tisková zpráva

8. 6. 2015

V pondělí 8. června 2015 byla zahájena plánovaná oprava Žďákovského mostu na silnici I/19.

Žďákovský most, pojmenovaný podle vesnice zatopené při napouštění Orlické přehradní nádrže, spojuje vltavské břehy u obce Orlík nad Vltavou. Byl postaven v roce 1967 a s rozpětím mezi patkami 379,60 metru, celkovou délkou 542,91 metru a vozovkou 50 metrů nad hladinou byl v době svého vzniku největším jednoobloukovým ocelovým mostem na světě. Hmotnost oblouku je 3100 tun, hmotnost veškeré použité oceli pak 4116 tun.

Technická památka a zároveň významná dopravní stavba, jedna z nejelegantnějších v Česku, je však po téměř padesáti letech existence v havarijním stavu. Most, přes který vede frekventovaná silnice z Milevska do Březnice, poškodila zejména kamionová doprava. Poprvé byl kvůli trhlinám uzavřen v roce 1998, od roku 2010 platí zákaz provozu vozidel nad 13 tun.

Již v roce 2009 vypsalo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) soutěž na rekonstrukci Žďákovského mostu, poté ji však zrušilo. Do druhého tendru, vypsaného v roce 2011, se přihlásilo 11 uchazečů. Výběrová komise jmenovaná vládou počátkem října 2012 rozhodla o vyřazení jedné z firem, protože nepředložila kompletní dokumentaci.

O měsíc později sdružení firem Imos Brno, SDS Exmost a německé Hentschke Bau zpochybnilo výběrové řízení, zároveň prohlásilo vítěznou nabídku firmy COLAS CZ za mimořádně nízkou a odvolalo se k Úřadu na ochranu hospodářské soutěže. Když antimonopolní úřad podnět v prosinci 2012 zamítl, sdružení zamířilo k soudu. Krajský soud v Brně v červenci 2013 vydal předběžné opatření, kterým zabránil podpisu smlouvy do vyřešení situace.

Právní tahanice tak ukončil až v únoru 2015 Nejvyšší správní soud, který stížnost sdružení definitivně odmítl. Smlouva s vítěznou firmou – společností COLAS CZ – byla podepsána v květnu, více než tři roky po vypsání výběrového řízení. Podle médií se oprava Žďákovského mostu stala ukázkovým příkladem, jak mohou poražené firmy na dlouhou dobu blokovat veřejné soutěže.

Žďákovský most bude pro auta i chodce kompletně uzavřen až do prosince 2015, práce potrvají 28 měsíců až do roku 2017. Předmětem opravy je kompletní oprava mostního svršku včetně výměny dilatačních závěrů, kompletní renovace nátěrů ocelových konstrukcí a nevyhnutelné sanace betonových konstrukcí.  Náklady zakázky budou hrazeny ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI). Oproti ceně předpokládané ve výběrovém řízení ve výši téměř 322 milionů Kč bez DPH vyjde celková částka za opravy na 159 milionů Kč. 

Data o stavbě:
Zhotovitel: 
COLAS CZ, a.s.
Cena oprav: 
158 918 540,- Kč bez DPH
Celková doba oprav: 
28 měsíců

 

 

COLAS Novinky

22. 9.

Oprava nadjezdu přes Chlumeckou na Pražském okruhu

Ve východní části metropole postupně vznikají dva nové mosty, které nahradí dosluhující nadjezd

9. 9.

D5 - Oprava CB vozovky

Poslední kilometry dálnice k sousedům, Colas CZ se podílel na pokládce nového cementobetonového povrchu dálničního tahu D5 u Rozvadova

31. 8.

Akvizice finské společnosti Destia

Colas podepisuje dohodu o akvizici společnosti Destia, významného hráče na trzích silniční a železniční infrastruktury ve Finsku

31. 8.

Pololetní výsledky 2021 skupiny Colas

Představenstvo společnosti Colas, kterému předsedá pan Frédéric Gardès, dne 24. srpna 2021 schválilo účetní závěrku k 30. červnu 2021 a výhled na běžný rok.

9. 8.

Letní olympijské hry 2024 v Paříži: Firma Colas vyhrává kontrakt na řízení logistiky

Mobility by Colas, integrátor a operátor digitálních mobilních služeb společnosti Colas, podepsal rámcovou smlouvu s dopravní společností olympijských her SOLIDEO na navržení, zavedení a provozování logistických toků „poslední míle“ po dobu minimálně 15 měsíců s využitím řešení Qievo.

5. 8.

POLYGON PRO VOZY BMW

Stavební sezóna je v plném proudu a my jsme velmi rádi přivítali vrcholové vedení společnosti BMW na stavbě polygonu nedaleko Sokolova.

Navigace

© 2021 COLAS CZ, a.s. Všechna práva vyhrazena